Jak prowadzić ewidencję środków trwałych?
Zajmowanie się biznesem to nie tylko dostosowanie swojej oferty do oczekiwań klientów, ale także stawianie czoła wielu obowiązkom formalno-prawnym. Szczególnie ważne okaże się właściwe prowadzenie rachunkowości, niezbędne niezależnie od tego, czy firma będzie zarejestrowana jako spółka prawa handlowego czy jednoosobowa działalność gospodarcza. Księgowością w Częstochowie zajmuje się biuro rachunkowe Certus, oferujące również obsługę płacowo-kadrową. Wśród spraw, które wymagają uwagi w tym obszarze, jest też ewidencja środków trwałych. Przekonajmy się, czym jest i sprawdźmy, co warto o niej wiedzieć.
Czym jest ewidencja środków trwałych?
W przypadku większości firmy do świadczenia usług czy wytwarzania produktów niezbędne będzie korzystanie z odpowiedniego majątku stanowiącego zaplecze techniczne. W przedsiębiorstwie produkcyjnym mogą to być używane maszyny i urządzenia, w biznesie handlowym magazyn lub sklep wraz z wyposażeniem, a w usługach potrzebne narzędzia od laptopa po wyrafinowane oprzyrządowanie niezbędne do wykonania określonych zadań np. sprzęt budowlany w firmie remontowej. Wszystkie elementy konieczne w działalności gospodarczej, których czas użytkowania przekracza 1 rok, a wartość jest odpowiednio wysoka, są uznawane za środki trwałe. Obowiązujące przepisy nakazują prowadzenie ich ewidencji, zawierającej podstawowe dane o konkretnych nieruchomościach, przedmiotach oraz prawach majątkowych, co umożliwia uwzględnianie ich amortyzacji przy rozliczeniach podatkowych.
Do czego potrzebna jest ewidencja środków trwałych?
Podstawową rolą ewidencji środków trwałych jest właściwe naliczanie ich amortyzacji. Zgodnie z prawem podatkowym wydatki na zakup tego rodzaju składników majątkowych są następnie systematycznie wliczane do kosztów uzyskania przychodu, w zależności od zastosowanej metody amortyzacji i przewidzianej dla danej kategorii stawki oraz czasu użytkowania.